Ambassadeurs: Ben & Ingrid Akkerman
- Interview afgenomen door Mike Blok en Joost Pels ; Uitwerking: Roelf Kromhout
- 29 oktober 2021
Op het eerste gezicht hebben ze niet veel met elkaar gemeen, brillen en auto’s. Maar schijn bedriegt. Dat blijkt ook als je kennismaakt met Ben en Ingrid Akkerman. Het haar van zowel dame als heer zit jaloersmakend goed, de kledingkeuzes zijn tijdloos, ze zijn gearriveerd in een sportieve, vuurrode tweezitter (natuurlijk een MX-5) en hun uitbundige karakters maken dat de showroom van Mulder-Mazda nóg bruisender voelt dan normaal. Als we daarbij vertellen dat Ben en Ingrid in de afgelopen vijf jaar ook nog eens een nieuwe zaak hebben geopend in Rotterdam – Eyeclusive, voor écht exclusieve en bijzondere brillen – dan zal het je wellicht verbazen dat Ben inmiddels 79 jaar is. Natuurlijk moet je tegenwoordig weten dat je een mens tekort doet als je alleen naar leeftijd kijkt, maar als er één stel is dat laat zien dat leeftijd slechts een getal is dan zijn dat Ben en Ingrid. Vandaag vereren ze Mulder-Mazda met een bezoek om even bij te praten over auto’s, brillen en het leven.
Die bewuste maandagochtend
Het was op een maandagochtend, nu vijf of zes jaar geleden, dat Ben en Ingrid Akkerman voor het eerst binnenstapten bij Mulder-Mazda. Ze werden ontvangen door Mike Blok die op dat moment nog ‘blue’ in de showroom stond, vers vanuit een baan in de zorg. Desondanks was het mede dankzij Mike dat Ben meteen een goed gevoel kreeg bij Mulder-Mazda. “Je had toen een zeer kleurrijke kerstoutfit aan, compleet met broek en jasje. Dat vond ik natuurlijk helemaal geweldig,” vertelt Ben. “Een leuke binnenkomst, zeker omdat we ons ook direct welkom voelden dankzij jouw gezelligheid en spontaniteit.”
Van een Porsche naar een MX-5
Mike herinnert het zich als de dag van gisteren en weet ook nog te vertellen wat de aanleiding was: “want,” zegt Mike, “jullie waren benieuwd naar een MX-5.” Ben en Ingrid knikken instemmend: “het liefst had je ons meteen die maandag al in een MX-5 zien wegrijden voor een proefrit, maar dat paste niet in het schema. In plaats daarvan hebben we een afspraak gemaakt. Een weekje later kwamen we terug en volgens mij had ik toen al verteld dat ik van oorsprong eigenlijk Porsche rijder was. Dat had je blijkbaar onthouden, want je zei voor de proefrit tegen mij dat die MX-5 me de Porsche wel eens zou kunnen doen vergeten. Ingrid en ik hadden onze twijfels, maar zo zie je maar dat ook wij ons kunnen vergissen. Je had met enige voorpret een witte MX-5 voor ons klaargezet, een 2 liter. Dus wij gaan zitten in dat straatje hierachter, ik laat de koppeling opkomen en – je raadt het al – laat de auto direct afslaan. Je verwacht het niet, maar dat ding schiet natuurlijk onder je kont vandaan. Op dat moment dachten wij: ja, die Mike, die zou nog wel eens gelijk kunnen krijgen.”
Gelukkig waren er slechts een paar pogingen nodig om de MX-5 te temmen en na een middagje “heerlijk scheuren in dat Japanse wonderkind” waren Ben en Ingrid eigenlijk heel snel verkocht.
Een klein zijstapje
Want er is nog meer wat je zou kunnen vertellen over Porsche en de MX-5. De allereerste versie van de MX-5, de ‘NA’ was namelijk (direct vanaf zijn lancering in 1989) een enorm verkoopsucces en daarmee grotendeels verantwoordelijk voor de vernieuwde interesse in kleine, maar sportieve roadsters in de jaren ‘90. Omdat het destijds niet bijzonder goed ging met Porsche hadden ook zij een auto nodig waarmee ze een groter publiek konden bereiken. Die auto kwam er in de vorm van de Boxster wiens naam een samenvoeging was van de boxer motorconfiguratie en het woord ‘roadster.’ Drie keer raden welke roadster de inspiratie vormde voor de auto die Porsche uiteindelijk weer gezond heeft gemaakt.
“Als ik aan Mazda denk, denk ik aan Mulder.”
“En,” merkt Ben op, “dat doen jullie toch wel goed. De alliteratie werkt in jullie voordeel, maar het is natuurlijk meer dan dat. We worden altijd op hartelijke wijze ontvangen, krijgen meteen bij binnenkomst goede koffie (mét een stukje chocolade van Tony Chocolonely, voegt Ingrid toe) en worden geholpen op een manier die aanvoelt als betrokken en oprecht.” Ingrid: “dat hebben we ook wel anders meegemaakt.”
Hierop antwoordt Mike dat de klant en de beleving die hij of zij heeft bij Mulder-Mazda inderdaad altijd centraal staan. Iets wat je bijvoorbeeld ook ziet aan de feestelijke en memorabele wijze waarop nieuwe auto’s worden afgeleverd. Inmiddels zijn ze toe aan hun tweede MX-5, maar Ben en Ingrid denken nog steeds met goede herinneringen terug aan hun eerste aflevering bij Mulder-Mazda. “We werden hier aan de bar gezet, de showroom werd donker en toen begon het pas echt: de muziek ging aan, lichten flitsten op de maat van de muziek en daar verscheen onze MX-5 als uit het niets. We hebben echt als kleine kinderen zitten genieten. Onvergetelijk,” vertelt Ingrid.
Retail draait om ontmoetingen
Op dat moment slaat Mike een bruggetje naar de eigen zaak van Ben en Ingrid. ‘A lifetime in the making’ zou je kunnen zeggen, want toen Ben op zijn 74e begon met Eyeclusive in hartje Rotterdam had hij al meer dan zestig jaar ervaring met zijn onbetwiste specialiteit: brillen als extensie van iemands karakter. “Ieder mens is bijzonder,” zegt Ben, “en ik ben ervan overtuigd dat de bril een uiting mag zijn van dat feit. Onze zaak, Eyeclusive, is de perfecte plek om die overtuiging in de praktijk te brengen. Je kunt die belofte (ernaar streven om een bril te vinden die écht bij een klant past) namelijk niet waarmaken met massaproducten. Daarom is, in tegenstelling tot andere zaken, Eyeclusive veel meer een boutique waar we werken met bijzondere producten. Dat zorgt ervoor dat het concept aanslaat. We zien nu steeds vaker dat klanten, ook mannen, terugkomen voor een tweede of zelfs een derde bril om een ander aspect van hun persoon of stemming te benadrukken. Dan wordt het echt leuk. Overigens zijn die ontmoetingen precies wat retail voor ons zo bijzonder maakt en waarom we nog steeds iedere dag met plezier in de winkel staan.”
Jinba Ittai
Nog een overeenkomst tussen de brillen van Eyeclusive en de auto’s van Mazda: een deel van de brillen die aangeboden worden door Ben Akkerman zijn door Japanse ambachtsmensen gemaakt. In sommige gevallen mogen zij zelfs twee weken doen over het vervaardigen van een bril. Ongehoord voor Europese begrippen, maar in Japan ligt dat anders. Het klinkt ook bekend in de oren als je denkt aan Mazda en de ‘Jinba Ittai’ filosofie, vrij vertaald: de eenheid tussen paard en ruiter. Ook door het Japanse merk worden er ontelbare uren besteed aan de kleinste en ogenschijnlijk onbelangrijke details om te zorgen dat niets die eenheid in de weg staat. Iets wat tijdens het gesprek ook door Ingrid wordt beaamd: “geen auto die zo lekker zit als onze MX-5.”
Words to live by
Waar veel mensen het op enig moment ‘toch een beetje rustiger aan gaan doen,’ kiezen Ben en Ingrid er juist voor om een tandje bij te zetten. “Wat is het geheim achter die hoeveelheid vitaliteit en levenslust,” vraagt Mike zich af. “Ik zal je vertellen over mijn vader,” zegt Ben. “Toen ik 24 was, werkte ik in de winkel van mijn vader – een imposante en autoritaire man, dus als hij tegen mij zei: ‘zoon, je moet even boven komen’ dan zag ik de bui al hangen. Waar ging het namelijk om? Een aantal klanten zouden tegen hem geklaagd hebben over mijn kledingstijl. Naar hun smaak was die te eigenzinnig .Mijn vader was het daarmee eens en zei dat hij voor mij een pak zou laten maken zodat ik ‘representatief’ in de winkel kon verschijnen. Dat was ik natuurlijk niet van plan. ‘Als je het niet doet,’ zei mijn vader, ‘dan ben je per direct ontslagen.’ Mike, jij kent me natuurlijk goed genoeg, dus het zal je niet verbazen dat ik die middag naar huis ging zonder baan en zonder inkomen. Gezien de forse hypotheek die we net hadden afgesloten was mijn toenmalige vrouw niet blij om dat nieuws te horen. Ik heb voet bij stuk gehouden, maar ik moet wel toegeven dat ik na een tijdje best nerveus begon te worden van de situatie. Gelukkig kwam twee weken later mijn vader voorrijden met het goede nieuws: hij had het met mijn moeder besproken en ze waren tot de conclusie gekomen dat ik me toch maar moest kleden zoals ik zelf wilde. Gezien de rol die een bepaalde mate van eigenzinnigheid nog steeds speelt in ons professionele en persoonlijke leven was dat een belangrijke les: draag de kleding waar je je prettig in voelt en leef het leven zoals jij vindt dat het geleefd moet worden.”
“En,” zegt Ingrid met een lach, “rij een auto waar je hart sneller van gaat kloppen.”
Wil je meer weten over de exclusieve brillen van Ben Akkerman? Eyeclusive is gevestigd aan de Nieuwe Binnenweg 129A in Rotterdam. Een afspraak maken mag, maar hoeft niet. Ben en Ingrid helpen je graag bij het vinden van de perfecte bril. Ben je naar aanleiding van dit stuk benieuwd geworden naar Mazda’s MX-5? Een vrijblijvende proefrit maak je natuurlijk bij Mulder-Mazda!